Natasha
Forgiveness
14/08/2017 | 04:51 | 0 Sweety
Image result for forgiveness gif black and white


Assalamualaikum and Hi gais. 



After a long time aku tak update hahaha. Sorry for that actually assignment bertimbun and so on (taklah tipu, malas je sebenarnya). So, harini aku nak cakap sikit pasal MAAF.


Maybe some of you say that memaafkan ni tak penting pun and kita tak perlu pun memaafkan semua orang but on a personal level, I gotta say that memaafkan orang is actually a huge part in moving on. Aku memaafkan orang sebab aku rasa tenang.


Aku selalu benci orang yang tipu aku, permainkan aku, tikam aku dari belakang and khianat aku. But then, diorang ajar aku untuk tak berharap pada manusia & bergantung pada Allah.


Yeah aku mengaku yang aku selalu jadi orang yang selalu mintak maaf even benda tu bukan salah aku. Its always happen. Most of the time. And aku selalu maafkan orang even orang tu tak mintak maaf kat aku & maybe tak rasa bersalah langsung pun. I end up simply don't even give a crap (even I say that I don't do hate but actually I just started to hate them).

But benci, sakit hati & marah takde effect apa pun kat diorang sebenarnya and benda macamni pun tak baik untuk aku sendiri. Then, aku start untuk memaafkan and leave everything to Allah.


Aku pilih untuk memaafkan even diorang tak mintak maaf. Aku nak bebaskan diri aku dari benda-benda negatif macam benci, iri hati, marah and so on. Just like i said kat atas, its not good either. I give it to Him because He is our justice and peace, then I always chose to move forward.


Thanks to my parents - no matter berapa banyak silap aku buat, they still sayangkan aku & maafkan aku. They knew that I'm growing up. Thank you for being patient and love me as much as they can. There is no love without forgiveness right?


Yes, aku pernah terbaca "kalau maaf tu mudah, semua orang akan sentiasa buat silap" well yes! but forgiveness is actually good for us.

Korang mesti pernah dengar kan "Memaafkan tapi bukan melupakan" Isnt it?  Kita memaafkan orang yang buat silap dengan kita tapi kita takkan pernah lupa apa yang diorang pernah buat. No doubt.

Untuk bagi diorang second chance, thats your choice. Tapi apa yang dapat bantu korang untuk moving on dari apa yang diorang pernah buat ialah memaafkan.

Maybe you'll forgive them but kinda hope karma gets them. Whatever suit yourself!


Apa yang aku nak cakap,


Kalau kita ingat betapa singkatnya hidup ni and how soon we will be a memory for all, kita akan lebih memaafkan and takkan menyimpan sebarang dendam.

Aku memaafkan orang yang dia sendiri pun taktau dia ada buat silap sebab aku pilih untuk let it go. No worth to let them know. Aku maafkan & aku rasa tenang.



I just realised, yang memaafkan ni suatu benda yang tak dapat nak gambarkan indahnya. Tenang. Sangat tenang. And now i can breathe easier.


Till then, keep well.

Hidup kena chill. Salam sayang dari ain :)

Older Post | Newer Post
Owner

Assalamualaikum and Hi! I'm Ain Nur Natasha Binti Ruszi. Known as Ain or Tasha. I'm 21 years old (2019) Just a bit advice from me, "People leave all the time". Dont easily give your trust to them. So, welcome to my blog & enjoy!


Navigation

Diary Owner Link A 1998's girl who loves writing and expressing her feelings through blog. Feel free to read any entry here but please do not spamming. Lots of love, tasha.

Footprint Here!
Thanks
Skin By Aina Syafiqah
Background By Google
Edit By Ain Natasha
PAUSE HERE